"B" kategória

Autós jogosítvány megszerzése

A “B” kategóriás jogosítvány lehetővé teszi, hogy személygépkocsit vezess. Oktatásunk átfogó elméleti és gyakorlati képzést biztosít, amely során a biztonságos közlekedésre és a vezetési készségek fejlesztésére helyezzük a hangsúlyt.

Miért minket válassz?

Tapasztalt oktatók

Oktatóink sok-sok éves tapasztalattal rendelkeznek, és korszerű, jól karbantartott autókkal tanítanak. A személyre szabott oktatásnak köszönhetően minden tanuló a saját tempójában haladhat, és alaposan elsajátíthatja a vezetési készségeket.

Optimális járműpark

Széles és jól karbantartott járműparkunk lehetővé teszik a kényelmes és biztonságos tanulást, növelve a vezetési élményt és a tanulás hatékonyságát.

Jelentkezz most!

Gyere el iskolánkba, hívj minket vagy kattints a TÁVBEIRATKOZÁS gombra és tedd meg az első lépést a motoros jogosítvány megszerzése felé. Csatlakozz hozzánk, és válj biztonságos és magabiztos autóvezetővé!

gyakori kérdések

Bármelyik kategóriára szerzed meg először a jogosítványod (AM, A1, A2, B, C), akkor közúti életmentésből vizsgát kell tenned, amire alaposan fel kell készülnöd. Csak az első kategóriához és csak egyszer kell vizsgáznod.

Ez egy nemzetközi rendelkezés, tehát minden európai országban ez így működik.

A vizsga elméletből és gyakorlatból áll.

Az elméleti részt nagyszerűen meg tudod tanulni az online kiegészítő elsősegély anyagunkkal, amit az online KRESZ-hez tudunk adni, kizárólag a KRESZ-re is hozzánk beiratkozóknak.

A gyakorlatot a monitorról nem lehet elsajátítani. Ehhez bizony egy gyakorlat orientált workshopon, tréningen „kell” részt venned; – mert az világos, hogy a sebkötözéseket, a műfogásokat, az újraélesztést csak gyakorlatban lehet elsajátítanod. Persze a vizsga nem tanfolyamköteles, csak drága: 8200 forint és a Vöröskereszt szervezésében történik.

A gyakorlati felkészítőnk a Hősképző. Általában 2-3 havonta szervezzük, maximált létszámmal, szombat és vasárnapi napokon és elsődlegesen a NATI Autósiskola tanulóinak. Aktuális tudnivalók, a www.hoskepzo.hu oldalon találhatók.

Szerintünk a legfontosabb tudás, az elsősegély. Mert nem csak a közútón, és nem csak mások életét tudod megmenteni ezzel az ismerettel, hanem akár otthon, a sajátod, vagy a szeretteid életét is megmentheted és az életben nagyon valószínű, hogy lesz sajnos lehetőséged az életmentésre.

Beiratkozás után, lehetőleg a leghamarabb kezd meg a felkészülést és a legkorábbi gyakorlati alkalomra gyere el, azt javasoljuk. A vírus krízis az elsősegély felkészülést és a vizsgáztatást is ugyanúgy érinti!

Figyelem!

Nem kell közúti elsősegély vizsgát tenni, tehát felmentést élveznek a 31/1992. (XII.19.) NM rendelet 2. § (1) szerint:

2. § (1) Az elsősegélynyújtásból előírt ismeretek megszerzését – végzettségükre tekintettel –

az orvostudományi egyetemeken végzett orvosok, fogorvosok, gyógyszerészek,

az állatorvostudományi egyetemeken végzett állatorvosok, továbbá

az egészségtudományi alapképzésekben (főiskolai) képzésekben (diplomás) ápoló, védőnő, dietetikus, gyógytornász, mentőtiszt, szülésznő, közegészségügyi felügyelő, járványügyi ellenőr, egészségügyi szakoktató, intézetvezető szakképzettséget tanúsító oklevelet szerzettek, valamint

az egészségügyi iskolarendszerű és iskolarendszeren kívüli szakképzésben állam által elismert egészségügyi szakképesítéssel rendelkezők a szakképesítés megszerzését tanúsító okirattal igazolhatják.

Amennyiben a mentesítő iskolai végzettséged alapján nem egyértelmű a mentességed, úgy javasoljuk felvenni valamelyik Vöröskereszt szervezettel vagy kormányablakkal a kapcsolatot és a bizonyítvánnyal együtt konkrétan megérdeklődni a mentesülést.

Bármelyik másik elsősegély végzettség, – pl. munkahelyi, vízi, tábori, stb. – nem egyenértékű és nem helyettesíti a közúti elsősegély végzettséget.

Ha már volt régebben közúti elsősegély vizsgád de elveszett az elsősegély kártyád, úgy a kiállító Vöröskereszt szervezetnél tudsz igényelni másolatot, természetesen külön térítés ellenében.

Az elsősegély kártyádat a jogosítványod igényléséhez, a kormányablakba vigyed. Először és utoljára ott lesz rá szükséged, míg az elsősegély ismereted egész életedben életbevágóan fontos, mert ez a tudásod lehet, hogy pont a Te saját életedet mentheti meg…

Az oktatásban nagyon sok és jelentős közvetlen költség van.

Az egyik ilyen, az üzemanyag. Annak ára, közvetlenül meghatározza az oktatási díjat.

Az üzemanyag ár sajnos, nagymértékben emelkedik.

Mi nem szeretnénk, ha az üzemanyagon spórolnának az oktatók, vagy ezért lenne kevesebb a jövedelmük, mert az egyik esetben a tanuló, a másikban az oktató járna rosszul.

Ezért bevezettük a feltételes üzemanyag pótdíjat. Feltételes, mert az üzemanyag árához kötött költség és díj.

500-600 ft/ literig óránként 200 forint,

600-700 ft / literig óránként 400 forint.

Ennyivel többet fog kérni az oktató, illetve az iskola a tanulótól, a gyakorlati órák után, ha elérte az üzemanyag ára az 500, illetve a 600 forintot, literenként.

Természetesen, ha 500 forint alatt van/lesz az üzemanyag költség, literenként, akkor ezt a díjat NEM kell megfizetni.

Kérjük a tanulóink megértését; hisszük, hogy jöhet még jobb világ!

Nagyon jó kérdés!

Szerintünk télen és tavasszal.

Miért?

Mert nyáron van, hogy az ablaktörlőt sem kell bekapcsolnod.

Szerintünk hasznos, ha több időjárási körülményt is megtapasztalsz, például nedves, csúszós, hó kásás utat. (Ha nagyon rossz az idő, a forgalmi vizsgák amúgy is elmaradhatnak.)

Mert nyáron 3 szorosa a tanulói létszám a megyében, a diákok és a nyári szünet miatt, mint januárban, de oktató nyáron pont annyi van, mint télen.

( 2015. januárjában Vas megyében az első KRESZ vizsgázók száma: 136 fő volt. Júliusban 310%-kal, brutálisan több volt, azaz 422 fő. forrás: NKH)

Ezért sok autósiskolában hónapokat kell várnod, hogy oktató autóba ülj!

Mindig érdeklődj utána, az aktuális várakozási időnek és gyere inkább télen, tavasszal; és hozzánk, mert nálunk nem jellemző a több hónapos várakozási idő, mivel a tanulóink fele felnőtt és nincs nyári szünete. Ennek mondjuk ők, nem örülnek! 😉

Átlagosan 5 hónap tapasztalatunk szerint, plusz-mínusz 1 hónap. DE!!!

Volt iskola, aki 35 nap alatt ígért jogosítványt, ami képtelenség.

Gondolj bele!

Az egész tanfolyam során van minimum két hatóság által adott vizsgaidőpontod (csak akkor kettő, ha már rendelkezel elsősegély vizsgával és minden elsőre sikerül!) és még az okmányirodai ügyintézéshez is várnod kell.

A vizsgaidőpontokra, jogosítványod ügyintézésére sokszor heteket kell várnod mindentől függetlenül; – ha ilyen „gyorstalpalóra” jelentkezel máshol, akkor légy óvatos!

Ám a fő probléma az, hogy kevés az autószerelő, az orvos, az ápoló; és az oktató.

Kérünk, ezt fogadd el, nem az iskola, vagy a tanulók hibája. Erről az alábbi cikkrészletben, illetve ide kattintva olvashatsz infókat:

“Hol vannak az oktatók?

Elmentek. Nem bírták. Jobb helyet találtak, biztosabb megélhetést. Külföldre is mentek, sokan lettek buszvezetők, kamionosok. Mások talán jobb időkre várnak. Akik még vannak, a megszállottak, még erejük teljében sokat vállalnak. Egyre idősebbek lesznek…

Amúgy, minden rendben. Majdnem! Van munka! Negyven-ötven tanuló vezetési kartonja a kesztyűtartóban. Sokfélék. Van, aki mehetne a gyakorlati vizsgára, de nincs meg a kilométere, van, akinek már sok a kilométere, de még nem tudja és a vizsgán esélytelen. Van, aki mégis vizsgára megy, de tudom hogy elbukik. Van, aki kevés pótórát vesz, mert úgy gondolja, megvan már a kilométere. Van, akinek nagyon sokára kaptam vizsgaidőpontot, van akinek pszichológus is kellene mert idegroncs lett a sok bukott vizsgától és a rengeteg pótórától.”

A népszerűbb iskolákban, ahol sok a tanuló, sorbaállás, várakozás lehet, légy türelmes!

A fiatalok, akik még tanulnak, általában nyáron és ősszel jelentkeznek nagyon sokan, ami miatt a vizsgáztató hatóság és az iskola is túlterhelt. Ezekben az időszakokban még több türelmet kérünk a magunk és a hatóság nevében is, ha gyakorlati oktatódra, vizsgádra érzésed szerint sokat kell várakoznod, húzódik az oktatásod.

Konkrétan nyáron 3 szorosa a tanulói létszám a megyében, mint januárban, – a diákok nyári szünete miatt – de oktató nyáron pont annyi van, mint télen.

(2015. januárjában Vas megyében az első KRESZ vizsgázók száma: 136 fő volt. Júliusban 310%-kal, brutálisan több volt, azaz 422 fő. forrás: NKH)

+++

A vírus helyzet ugyancsak fejetetejére állította a rendszert; 2020-ban a vírus miatt bezártak minket és volt 5 (!) hónap, amikor nem jöttek a tanulók beiratkozni; elképzelhetitek, hogy milyen torlódás alakult ki, mindenhol.

Köszönjük a megértésed és ha tudsz, kezd télen vagy tavasszal a tanulást; akkor jó eséllyel lehet rövidebb a képzés!

És óvakodj azoktól az oktatóktól és iskoláktól, ahol van sok kihasználatlan kapacitás, mert az nem véletlenül van!

(Ez matek, miért kockázatos: kevesebb tanulón kell a profitot/megélhetést biztosítani, lehetnek nem “beírt” órák, stb.)

Olvasd el, a 30 órából le tudok-e vizsgázni, következő kérdésre adott válaszunkat is!

Ez csak rajtad múlik! A vezetés, az olyan mint a tánc, a sport vagy a művészet! Teljesen gyakorlati tudás és van, aki ügyesebb, gyorsabban sajátítja el a biztonságos és vizsgaszerű vezetést és van, aki lassabban, több gyakorlás után. (És bizony olyan is van, hogy 5 sikertelen vizsga után a PÁV vizsgálaton derül ki, hogy alkalmatlan és nem szerezhet jogosítványt a tanuló.) Az a tapasztalatunk, hogy aki szorgalmasan megtanulta a KRESZ-t, az elméleti oktatásban megértett mindent, (nem csak a KRESZ szabályait, hanem a járműkezelést, a közlekedés logikáját, egyedi és gyakorlati helyzeteket, stb.) és bizalommal működik együtt a gyakorlati oktatójával, mint mesterével és edzőjével, és tudja kezelni a vizsgadrukkot, azok megszeretik a vezetést és könnyedén, gyorsan szerzik meg a jogsit! A statisztikák szerint a tanulók 40-50%-nak sikerülhet elsőre a gyakorlati vizsga. Közülük is kevesen vannak azok, akik annyira ügyesek, hogy az alap 30 órából teszik mindezt. Ha te is ügyes vagy, akkor ez előtted is nyitva áll; – csupán előre ezt megmondani, senki nem tudja és nem garantálja. A legfontosabb mutatószám számunkra – és tanulóinknak! – az átlagos képzési óraszám, röviden az ÁKO – átlagos képzési óraszám és a KK – az átlagos képzési költség. Ez azt mutatja meg, hogy a tanulóink átlagosan a 30 kötelező órához viszonyítva, hány órát vezettek a jogosítvány megszerzéséig és ezt mennyi képzési díjért tették, bele értve a kresz képzés díját is. A „B” kategóriás ÁKO a NATI Autósiskolában 2020. IV. negyedévében 139,26% volt, ami 41,775 óra volt. Ennyit vezettek a tanulóink az utolsó negyedévben átlagosan a sikeres forgalmi vizsgáig. Ezért (és a kresz oktatásért) átlagosan és összesen 176.837-ot fizettek 2020. IV. negyedévében. A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont NKft. oldalán az országos vizsgasikerességi mutatókat (VSM) és az átlagos képzési óraszámokat (ÁKO) megismerheted a linkekre kattintva. Amit érdemes összehasonlítani autósiskola választásnál: a kresz és a 30 kötelező óra költségét; még akkor is, ha várhatóan több órát vezetsz aztán.
Ha ezt a kérdést felteszed, akkor neked fontos a pénz és valószínűleg véges a bankszámlád. Fura módon, olyan tanulóink vannak, akik okosak, utána számolósak és feleslegesen nem költik a forintjaikat. 😉 A legtöbb tanulóvezető (és jogosítványt finanszírozó szülő, munkahelyi főnök) nem „milliárdos”. Ezért, amint lehet reálisan sikeres forgalmi vizsgája, elviszi az oktatónk a tanulót vizsgázni, persze kizárólag a tanuló egyetértésével. Ekkor még nem „99%-os” az esélye a vizsgádnak, mert ahhoz még sokkal több vezetési órát kellene vezetned és fizetned. (Bocsánat; nincs 100%-os vizsgaesély, ezt tudomásul kell venned!) IGEN; a forgalmi vizsga sikerességének valószínűsége, a vezetett órák számával arányosan nő. Minél többet vezetsz, annál biztosabban vizsgázol sikeresen a forgalomban. És vezetsz biztonságosan utána az utakon, egyedül a saját felelősségedre.
IGEN. Annyit, amennyit az oktatód ajánl. A következő vizsgán a vizsgabiztos látni fogja, hogy az előző sikertelen vizsga után gyakorolt-e a tanulónk, vagy sem és felteheti a kérdést magának: ha nem gyakorolt, vezetett az új vizsgáig a tanulóvezető, akkor mit tud mást, többet, mint előzőleg? Tudnod kell, hogy a forgalmi vizsgád sikerességének valószínűsége, a vezetett órák számával arányosan nő. (Kérünk, olvasd el a „Elsőre levizsgázom forgalmi vizsgán?” című gyik kérdésben lévő okosságokat, ha még nem láttad!) Amennyiben az oktató, sikertelen forgalmi vizsga utáni pótóra vételi javaslatát nem fogadja el a tanulónk, úgy alkalma van oktatót és/vagy iskolát váltania, nálunk díjtalanul. Figyelem: sok autósiskola magas „bánat pénzt/adminisztrációs költséget” számít fel, ha a tanulója másik iskolánál akarja folytatni a tanulmányait ám ilyen nálunk, a NATI Autósiskolában NINCS! Mielőtt autós iskolát választasz, kérdezz rá, hogy kérnek-e lelépési pénzt, mert az is lehetséges költség a számodra!
A képzéseket még nemrég felügyelő és ellenőrző NKH is azt mondta, hogy „legyél körültekintő, mindent olvass el alaposan, ne később derüljön ki: • a képzőszerv váltása külön díj megfizetése ellenében lehetséges; • olyan extra költségeket kell megfizetni, melyre nem számítottál.” Számos autósiskola Vas megyében (is) úgynevezett áthelyezési díjat, költséget (10-40.000,-Ft-ot !! ) kér tőled akkor, ha lakhelyváltoztatás miatt, esetleg elégedetlenséged okán, vagy mert hónapokat kell várnod a gyakorlati oktatásra, más iskolában akarod folytatni a tanulmányaidat. Ez amolyan fájdalomdíj a részükre, amivel magukhoz láncolnák a tanulójukat. Mi ezt nem tartjuk korrektnek és a NATI Autósiskolában ilyen NINCS! Sőt! Nálunk, mi fizetünk, ha… ha a NATI Autósiskola nem tud a sikeres kresz vizsgád után, 1 hónapon belül gyakorlati oktatót biztosítani a számodra ÉS ezért más autósiskolában kívánod folytatni a tanulmányaidat, akkor 10.000 forintot térítünk vissza a számodra, mikor kiállítjuk a számodra a képzési igazolást, amivel átjelentkezel máshová. Ez a mi áthelyezési támogatásunk. Ez azért tesszük, mert szerintünk nem jó, hogy hónapokat kell váratni a tanulókat; mert megtehetjük, mivel mi nonprofit autósiskola vagyunk. Összefoglalva: ha el akarsz menni tőlünk, akkor annak nincs költsége, Sőt! Ha azért mész el tőlünk, mert nem tudunk időben oktatót biztosítani, akkor még mi fizetünk neked. A NATI Autósiskolában pont az ellenkezőjét tesszük, mint más iskolák, ahol mindenképpen a tanulók fizetnek, ha elmennek az autósiskolától.
Számos autósiskola Vas megyében (is) úgynevezett áthelyezési díjat, költséget (10-40.000,-Ft-ot !! ) kér a tanulójától akkor, ha lakhelyváltoztatás miatt, esetleg elégedetlensége okán, vagy mert hónapokat kell várnia a gyakorlati oktatásra, más iskolában akarja folytatni a tanulmányait. Ez amolyan fájdalomdíj a részükre, amivel magukhoz láncolnák a tanulójukat. Mi ezt nem tartjuk korrektnek és a NATI Autósiskolában ilyen NINCS! Sőt! Nálunk, mi fizetünk, ha… ha a NATI Autósiskola nem tud a sikeres kresz vizsgád után 1 hónapon belül gyakorlati oktatót biztosítani a számodra ÉS ezért más autósiskolában kívánod folytatni a tanulmányaidat, akkor 10.000 forintot térítünk vissza neked készpénzben, mikor kiállítjuk a képzési igazolásod, amivel másik iskolába átjelentkezel. Ez a mi áthelyezési támogatásunk. Ezt (a visszatérítést) azért fizetjük, mert: – szerintünk nem jó, hogy sokat, hónapokat kell várni a tanulónknak a gyakorlati oktatásra (még ha erről az autósiskola nem is tehet!); – ezt a visszatérítést mi megtehetjük, mert mi nonprofit autósiskola vagyunk; – előfordulhat, hogy a tanulónk ismeretségi körében, de másik autósiskolánál talál olyan oktatót, akinek éppen van szabad kapacitása és soron kívül tudja a tanulónkat fogadni; – és ezt mi megakadályozni nem, csak támogatni tudjuk. Összefoglalva: A NATI Autósiskolában pont az ellenkezőjét tesszük, mint más iskolák, ahol mindenképpen a tanulók fizetnek, ha elmennek az autósiskolától. Sőt, ha el akarsz menni tőlünk, akkor annak nincs költsége nálunk. Ha azért mész el tőlünk, mert nem tudunk időben (max. 1 hónap) oktatót biztosítani a részedre, akkor még mi fizetünk neked! Mi ennyire korrektek vagyunk!
A regisztrációs költség tapasztalatunk szerint máshol nincs. Ha más autósiskolában kezdted a tanulmányaidat akkor ahhoz, hogy hozzánk átjelentkezz és fogadjunk, jelenleg 25.000 forint külön regisztrációs díj ellenében jöhetsz. Ezt azért kérjük, mert népszerű és jó iskola vagyunk és azokat a tanulóinkat részesítjük előnybe (és társadalmi kedvezménybe!), akik az első pillanattól kezdve a mi képzésünkre járnak, másrészt nem célunk a versenytársainktól a tanulók „átcsábítása”. Ha máshol áthelyezési díjat kell fizetned, nálunk meg regisztrációs díjat, akkor jól fontold meg az iskolaváltást hozzánk! Az új natis oktatóddal is össze kell szoknod és az iskolaváltás költségéből már számos gyakorlati órát tudnál venni a régi iskoládban.

További 100 kérdés,

amit a Vizsgaközpont KAVK válaszol meg a részedre,

ide kattintva érhető el.

A társadalmi vállalkozás szombathelyi példája a nonprofit NATI Autósiskola.

A nonprofit autósiskola ügyvezetője, Pék Ciprián beszélgetett és készített interjút Baritz Sarolta Laura domonkos nővérrel. A Szombathelyhez is kötődő domonkos rendi közgazdász értékes szavai bemutatják a NATI Autósiskola működési elveit és megérthetővé válik, hogy nyereségünket visszaadva a városunknak és társadalmunknak, miért segítünk azoknak a fiataloknak, akik felnőttként itt akarnak élni velünk, vagy akik önkéntes tűzoltónak állnak, vagy életkórtól függetlenül a mi hőseink így, vagy úgy.

A keresztény hitünk szerint választottuk már a nevünket is, mert a NATI Autósiskola nevének a jelentésében benne rejlik a hitvallásunk:

„A Nati, a Natália név rövid alakja.

Jelentése, az Úr Jézus születésnapja. Életfeladata, hogy tisztességre neveljen és tanítson. A név tulajdonosa minden helyzetben keresi a tökéletes megoldásokat, emiatt sokan várják segítségét.”

A nonprofit NATI Autósiskola ( www.vasinati.hu ) és a tulajdonosunk, a KÖSZ Közlekedéskultúra Szolgálat Alapítvány ( www.kozlekedeskultura.hu ) társadalmi programjai:

a TOD Támogatott Országos Diákjogsi rezsicsökkentő program ( www.diakjogsi.hu ),

az Éhen Gyula Akadémia és Ösztöndíj ( www.egyakademia.hu ),

az önkéntes tűzoltó kiképzés és szolgálat a fiataloknak ( www.onkentestuzoltoleszek.hu )

és a köztünk élő hősök keresését és elismerését szolgáló Hős Jogsi ( www.hosjogsi.hu ) projekt.

Minden alapítványi és autósiskolai kezdeményezésünkkel a helyi társadalmi közjót, az embertársainkat szolgáljuk és ahogy Laura nővér fogalmazott, mi igazán jónak, szolgálattevőnek érezzük magunkat és számunkra az üzlet nem az önérdekű profitról szól.

Profit nekünk csak arra kell, hogy taníthassunk térítésmentesen is, vagy kevés pénzért önköltségen. Így kellene működtetni minden önkormányzati, állami szervezetet vagy azokhoz közvetlenül köthető céget; de a mi példánk bizonyítja, hogy bármilyen vállalkozási szegmensben érvényesíthető és kamatoztatható a jóságra törekvés, a közösséget, környezetet szolgáló gazdálkodás és vállalatvezetés. Mi ilyen világban szeretnénk létezni, ezért élünk és dolgozunk így; – és ezért jönnek a társadalmi célú NATI Autósiskolába a jólelkű fiatalok és idősebbek tanulni, jogosítványt szerezni.

Az alábbi interjúnk 2019. májusában született a Boldog Brenner János Nevelési Központban, Baritz Sarolta Laura domonkos nővérrel, aki Szombathelyhez is kötődő domonkos rendi nővér, régebben közgazdász.

Az interjúval megkerestük a Vas Népe és a Savaria Fórum szerkesztőségét, akik sajnos nem adtak teret az alábbi cikk közlésének. NAGYON SAJNÁLJUK, mert a média, a közösség és társadalom formáló ereje és funkciója miatt feltétlenül fontos lenne a társadalmunkat, nemzetünket szolgáló tevékenységek, pozitív útmutatások, példák bemutatása.

„Jóságra való törekvés a vállalkozásban

Profitmaximalizálás helyett, nyereségünk optimalizálása, a közjó szolgálta, s a jövedelmünk egy részének visszaszolgáltatása az emberi környezetünknek, amivel városunkat, nemzetünket tehetjük jobbá – ez az új közgazdasági és keresztény paradigma köthető Baritz Sarolta Laura domonkos nővér, közgazdász nevéhez, aki tavasszal Szombathelyen járt. A Háromdimenziós gazdaság című könyv szerzője a Honderű Asztaltársaság összejövetelén vett részt akkor, majd előadást tartott a Brenner és a Bolyai iskolában, ezt követően pedig a Brenner Est vendége volt. Laura nővérrel a szombathelyi látogatása alkalmával beszélgettünk.

– Ismerem a piaci világ működését, magam is dolgoztam multinacionális cégnél, van rálátásom a humán erőforrás, valamint a kis és a nagyvállalkozások területére is. Egy vállalkozónak, vállalat vezetőnek mindig meg kell fogalmaznia, hogy honnan hova akar eljutni, egyáltalán mi a maga és a gazdasági tevékenységének a végső célja és az eléréséhez milyen piaci, szakmai és emberi környezetre, munkatársakra van szüksége. És itt, a „szereplőválogatás” már fontos momentum: olyan emberekkel érdemes körül vennie magát a vállalkozások vezetőinek, akik a jóra törekszenek, akik rendelkeznek megfelelő erkölcsi megfontoltsággal. Senki nem ígéri, hogy királyi útja lesz a sikeres vállalkozásnak, közel sem, sőt, mint Madách fogalmazott: „az élet küzdelem, s az ember célja e küzdés maga”.

Ugyanakkor rengeteget tanulhatunk ezen a rögös úton: erényekkel gazdagodunk, úgy, mint a bölcsesség, a türelem, az empátia – és itt jutunk el tulajdonképpen az általam képviselt nézethez: hiszem, hogy a vállalkozások az egymáshoz és környezetükhöz kapcsolódva, együttműködve a nyer-nyer-nyer kölcsönhatásban tudnak leginkább sikeresek és fenntarthatóan nyereségesek lenni. Csak így és erre tudatosan törekedve gyarapodhatnak emberi közösségeink, városunk, hivatásunk, nemzetünk és egyházunk. A társadalmi felelősségérzet, az egymás iránti szeretet, felelősségtudat mind-mind olyan tulajdonságok, amelyek kiemelik, példaértékűvé tesznek egy vállalkozót, vezetőt.

Laura nővér úgy látja: minél több hiteles ember vállalja fel a szakmai és társadalmi közösségeinkben az együttműködésre, a kölcsönös adásra hangsúlyt fektető gondolkodásmódot, – amely gazdálkodásban és vezetésben is megmutatkozik, – úgy változhat meg az életünk rendszere és minősége, aminek alapja és végső célja az ember, vagyis az ő kiteljesedését jelentő közjó megvalósítása.

A szolgáló vezető fogalma a nyugati kultúrákban már elismert fogalom, mint ahogy a társadalmi vállalkozások is nagy számban vannak jelen Európában. Itt az alapvető különbség az, hogy a vállalkozás célja nem a profitmaximalizálás, hanem a nyereségoptimalizálás. A profit a társadalmi vállalkozó számára csupán egy eszköz, az érték megvalósításához. Ez annyit jelent, hogy a gondviselő, empatikus vezető tudja, hogy mire van saját magának és a vállalkozásának szüksége a fennmaradáshoz, ugyanakkor azzal is tisztában van, hogy mennyit tud áldozni a társadalomra, a közvetlen közegre, amelyben él és dolgozik. A jóságra való törekvés az egyik legfontosabb feladatunk, és hiszem, hogy a keresztényi értékek bennünk vannak. Az államnak is fontos szerepe van a példamutatásban. Mert nemcsak az a lényeg, hogy mennyivel nőtt a GDP, hanem az is, hogy ebből mennyit fordítunk oktatásra, egészségügyre – hangsúlyozta a közgazdász, aki később egy pszichológiai felmérés eredményével támasztotta alá érvrendszerét.

– Az anyagi javak élvezete csak bizonyos szintig okoz boldogságot, a hedonista életszemlélet, a felhalmozás csak ideig-óráig ad örömforrást. Az igazi boldogság az emberek többsége szerint az, ha megtervezi, majd eléri a célját, útközben erényekkel gazdagodik, a végállomáson pedig jónak érzi magát. Teljesen igaz ez a vállalkozásokra is: ha nemcsak magunkra figyelünk, hanem másokra is, akkor épp úgy meglesz az anyagi biztonságunk és mindenképpen nagyobb haszonra teszünk szert, mert tettünk embertársainkért és összességében pedig jónak érezhetjük magunkat, mert – az ÉrMe háló szlogenje szerint – az üzlet, több, mint profit. – zárta szavait Laura nővér.”

Pék Ciprián